Mjölksyrat

Skönhetsmat / Permalink / 1
Är så glad, jag lyckades med mitt försök att själv mjölksyra grönsaker. Det blev jättegott! Mycket godare än surkålen man köper.
Recept:
Tag en glasburk och blanda 2 dl vatten och 1 tsk havssalt. Rör tills saltet har löst sig. Skär väl sköljda ekologiska grönsaker i små bitar och häll i burken. Sätt på locket. Låt stå i rumstemperatur i 3-4 dagar. Öppna och tryck ned grönsakerna under vattnet varje dag. Skumma även av om det behövs för att undvika att det möglar.
Jag hade i en knivsudd cayenepeppar och hackade i 3 vitlöksklyftor för extra krydda. 
Grönsaker som jag använde var morot, blomkål och stjälkselleri. Satte även i en bit pepparrot då det kan förlänga hållbarheten. 
 
Vad innehåller mjölksyrade grönsaker som är bra för dig?
Nyttiga probiotiska bakterier 
B 12 tillverkas under syrningenRik på C-vitamin
Ska också stimulera järnupptaget
Ska även sänka GI före måltiden och förebygga allergi
 
#1 - - Elfi Wessel:

Marina!!
Jag har bara NJUTIT en bra stund NU på Fm med att läsa Din Blogg! Det är som jag läser om mig själv.... rättare sagt, stora igenkännings faktorer om mig som person...Du skapar en längtan i mig att få genomföra mina drömmar mer konkret...Så som Du gjort och GÖR!!! Tacksamhet för Din underbara BLOGG!!! TACK! <3 Elfi

Svar: Tack Elfi
Marina Thorzelius

Till top