KLÄ DIN SJÄ L- BASCHAKRAT, NR 1

Allmänt / Permalink / 0
Det första chakrtas färg är röd. Det står för trygghet, våra rötter och vårt hem. Det är kopplat till vår grundläggande överlevnad och fysiska behov.
Det är kopplat till jordenergin, har att göra med livskaraft, sexualitet, överlevnad och det materiella. Att ha god kontakt med ditt rotchakra är också att ha god kontakt med din kropp, när dess energi flödar fritt så känner vi oss starka och livskraftiga.
När det däremot är i obalans så blir vi ofokuserade, rastlösa, sätter på oss offerkoftan och känner oss orättvist behandlade. Vi får svårt att uppnå våra mål och får dålig självkänsla.
För att få balans i detta chakra måste man själv inse att man har ett personligt ansvar för sitt liv. Erkänna för sig själv att man har ett val och att man själv har makten att skaffa allt man behöver.
 
Frågor som du kan ställa till dig själv:
Vart ligger mitt fokus, på överflöd eller på brist?
Fundera över hur du väljer att tänka kring saker som räknas som överflöd (ekonomi, familjestöd, vänner)
Har du problem med din ekonomiska säkerhet?
 
Tips på affirmationer som du kan använda dig av när du jobbar med detta chakra:

Jag tar ansvar för mitt eget liv
Mina behov är alltid tillgodosedda för jag förtjänar det allra bästa för mig.
 
Det här chakrat handlar även om kärleken till sig själv att faktiskt tycka att man är värd allt det man önskar sig. grunden för att börja skapa MAGI i sitt liv. 
 
 
 
Till top