Navelchakrat, det andra chakrat

Allmänt / Permalink / 0

Sitter strax nedanför naveln, associeras med allt sådant som gör livet ljuvligt; rörelse, förändring, sex, glädje och omvårdnad.

Dess sanskrit namn är svadhisthana, vilket betyder ”ljuvlighet, vatten är detta chakras element och dess färg är orange.

Detta chakra förknippas också med kreativitet, så från överlevnad med baschakrat så tar vi här steget mot njutning och ta emot det som gör livet värt att leva.

Är detta chakra i balans så är vi kärleksfulla, optimistiska, kreativa, fantasifulla, tillitsfulla och i samklang med våra egna känslor. Vi känner oss också hemma, både ensamma och med andra.

Navelchakrat mår väldigt bra om vi inte ständigt går omkring och drar in magen utan tillåter den att slappna av.

Frågor som du kan ställa till dig själv: Hur mycket passion finns det i ditt liv?

Är du fast i att uppfylla andras krav och förväntningar eller har du hittat din egen livsmodell?

Hur beredd är du att välkomna förändringar? Förändra en liten sak idag. Utvecklar du din kreativitet?
Tycker du att det är bättre att ge än att få? Förnekar du andra glädjen att ge?

Affirmationer för navelchakrat:
Jag är värd kärlek och sexuell njutning.
Jag hyllar min kropp och känner mig nöjd med min sexualitet 

 

Färgen är orange

 

 

Till top